Părinți de nota 10

Psiholog: Dacă copilul în vârstă de 3 ani nu și-a dezvoltat aceste abilități înainte de a merge la grădiniță, trageți un semnal de alarmă

Începerea grădiniței este unul dintre primele „examene ale vieții” deoarece, de foarte multe ori, abia după integrarea în colectivitate devin vizibile atât deficiențele în educația copilului, cât mai ales eventualele întârzieri în dezvoltarea psihomotorie, susține psihologul Monica Bolocan.

Pentru copiii care nu și-au dezvoltat suficient competentele de limbaj și comunicare, de autonomie personală și de relaționare socială, respectarea regulilor de grup este o adevărată provocare. Cel mai adesea, copiii anxioși sau hiperprotejați acceptă greu separarea de mamă, chiar și pentru perioade scurte, și trăiesc momentul despărțirii de dimineață ca pe o dramă.

Următoarele comportamente ale copilului sunt în măsură să afecteze o bună integrare a copilului la grădiniță și, de aceea, necesită o evaluare psihologică și un plan de intervenție:

Nu vorbește sau nu leagă cuvintele în propoziții cu sens. Este atipic atunci când copilul repetă frecvent ce aude de la ceilalți, ca un ecou, fără a părea sa înțeleagă ce a spus. De asemenea, este un semnal de alarmă atunci când copilul vorbește numai acasă sau în prezența doar a câtorva persoane cunoscute, fiind complet „mut” în fața altor persoane sau în contexte sociale noi.

Refuză să stea singur pentru perioade foarte scurte de timp sau devine foarte agitat și plângăcios atunci când este lăsat în grija altor persoane cunoscute în afară de mama.

Evită interacțiunea cu alți copii sau lovește, mușcă și împinge fie fără motiv, fie când dorește jucăria altui copil sau i se cere sa împartă o jucărie.

Are selectivități alimentare extreme: mănâncă (încă) pasat, cere alimente de o anumită culoare (ex: numai albe), textură sau temperatură, acceptă doar puține feluri de mâncare sau acceptă mâncare numai de la o anumită persoană.

Este preocupat excesiv, chiar obsesiv, de un anumit subiect, spre exemplu cifre, litere, trenuri, aparate electrocasnice, semafoare etc, pe care le observă în orice context și despre care vorbește timp îndelungat. Sau, copilul are un interes exagerat pentru o anumită activitate, pe care o face repetitiv (ex: apasă butoanele aparatelor electrice, întrerupătoarele de lumină, învârte sau răsucește piesele mobile ale jucăriilor, aliniază sau aranjează jucăriile sau obiectele într-un anume fel etc). În plus, atunci când este oprit din interesele sale, se opune cu înverșunare și chiar reacționează negativ prin crize prelungite de afect. Interesele și activitățile de acest gen („stereotipe”) nu trebuie confundate cu aptitudinile precoce într-un anumit domeniu. De obicei, acestea din urmă au un rol funcțional evident și nu constituie o piedică în derularea altor activități tipice vârstei sau în relaționarea cu alți copii (ex: citit, desenat, cântat, construit etc).

Manifestă o rezistență exagerată la schimbarea rutinelor zilnice, orice cerință nouă fiind întâmpinată cu un refuz. Spre exemplu, refuză să se îmbrace pentru a merge afară sau refuză să se dezbrace când intră în casă, adoarme numai după ce este îndeplinit un ritual întreg de culcare sau reacționează extrem atunci când e schimbată ordinea lucrurilor sale.

Are obiceiuri fixe, la care nu renunță: insistă să meargă pe un anumit traseu, să poarte o anumită piesă de îmbrăcăminte sau să își aranjeze lucrurile într-un anume fel. Alteori, copilul insistă să poarte asupra sa un anumit obiect, reacționând intens negativ atunci când acesta îi este luat sau când îl pierde.
În general, până la vârsta de 3 ani, un copil:

Este interesat să se joace “de-a …” cu alți copii, pretinzând ca obiectele reprezintă altceva

Pune întrebări, are un vocabular de 400 – 500 cuvinte și alcătuiește propoziții simple

Imită desene simple (linii, cerc) și poate desena o figură umană simplificată

Folosește olița sau toaleta în timpul zilei și rămâne uscat în cele mai multe nopți

Aleargă bine schimbând direcția, urcă și coboară scările, sare pe două picioare

Este imperios necesar să solicitați o evaluare a dezvoltării atunci când copilul în vârstă de 3 ani nu și-a dezvoltat încă aceste abilități înainte de a merge la grădiniță.

*Aceste repere sunt orientative și reprezintă doar o parte din totalitatea criteriilor de diagnostic al dezvoltării.

Loading...