Părinți de nota 10

Învață-l pe cel mic să ce citească pe litere. Sfaturi utile și practice

Ni se intampla adesea sa ne amintim cum, in primele noastre zile de scoala, ne straduiam sa silabisim in paginile Abecedarului cele dintai cuvinte, mandrindu-ne apoi ca stim sa citim. Acum suntem noi in ipostaza de a fi alaturi de micutii nostri, bucurandu-ne de fiecare progres pe care-l fac in deslusirea tainelor literelor.

De aceea, in cadrul acestui articol, vei gasi cateva modalitati simple de a-ti invata copilul sa citeasca, pe care le vei putea pune in practica inainte de a merge la scoala.

I.Metode simple de a-ti introduce copilul in tainele literelor (de la varsta de 3 ani)

Nu poti incepe sa-ti inveti copilul sa citeasca pana cand nu recunoaste inca literele alfabetului, realizand corect corespondenta dintre sunete si litere, intelegand ca fiecare cuvant este o succesiune de litere, ce trebuie identificate.

Iti va fi insa mai usor in acest demers datorita unor activitati diverse,care cu siguranta vor fi atractive pentru micut.

I.1.”Literele de sapun”

Cand ii faci baie copilasului, va puteti juca astfel: traseaza pe spatucul sau pe burtica sa (cu sapun sau cu gel de dus) o litera mare. Poti opta pentru prima litera din alfabet sau pentru prima litera a numelui sau.

Spune cu voce tare ce ai desenat, incercand sa pronunti cat mai clar. Pune-l si pe el sa repete dupa tine. Ajuta-l apoi sa-si traseze cu propria manuta litera respectiva, spunandu-i denumirea.

Daca observi ca a inteles cum se deseneaza si stie corect denumirea literei respective, invita-l sa ti-o deseneze pe palma. Veti putea continua astfel si cu alte litere simple, ajungand chiar sa formati scurte cuvinte cu ele.

I.2.”Alfabetul tactil”

Intrucat copiii invata usor atunci cand au parte de experiente senzoriale, iti propunem o activitate pentru care vei avea nevoie de: carton colorat, bucati de fetru,alt material cu textura mai aspra (dar care sa fie stralucitor), lipici, marker, foarfeca.

Vei confectiona litere, avand grija sa folosesti materiale diferite. Incepe cu primele litere ale alfabetului, pe care cel mic va avea ocazia sa le atinga si sa le deosebeasca in functie de textura diferita a materialelor. Prezinta-i literele treptat, spunandu-i:

„Vezi, acesta este A.Atinge-l si observa cat de stralucitor este!”. Procedeaza la fel si pentru alte litere. Dupa ce vezi ca le identifica cu usurinta, poti incepe sa formezi cu ele scurte cuvinte, pe care cel mic le poate „atinge”. Roaga-l apoi sa spuna, pe litere, cuvantul respectiv.

I.3. Transforma cititul intr-o rutina zilnica

Se spune ca un copil nu poate asimila cu usurinta un anumit lucru daca nu are contact cu acesta in mod constant. Este valabil si pentru citit, asa ca trebuie sa te straduiesti sa-i citesti zilnic. Daca ai carti de dimensiuni foarte mici, este indicat sa cititi chiar 3-4 pe zi.

Ii poti citi oricand, important este sa alegi carti adecvate varstei si sa folosesti un ton calm. De asemenea, nu te sfii sa-ti schimbi glasul in functie de personajele intalnite, lucru care il va amuza pe copil.

Nu in ultimul rand, un moment foarte potrivit pentru citit este la ora de culcare. Indiferent daca este vorba de somnul de dupa-amiaza sau de ora de culcare de seara, ai grija sa-i citesti cartile preferate.

Chiar daca acestea se repeta, specialistii sunt de parere ca, pentru copiii mici, sa auda aceleasi povesti le confera siguranta. In plus, urechiusele lor se vor obisnui cu sunetele cuvintelor din cartile respective, ceea ce va facilita, in timp, deprinderea cititului.

II. Cum putem invata sa citim cand suntem mai marisori ( de la 4 ani)

In conditiile in care copilul stie deja sa identifice literele, poti incepe sa-l inveti sa le asocieze sunetelor corespunzatoare. Abia dupa aceea le veti putea recunoaste in cuvinte, veti distinge „literele mari” de cele „mici” si veti putea observa succesiunea cuvintelor in enunturi.

Iata cum il poti ajuta sa se familiarizeze cu cele mentionate, astfel incat sa poata citi cuvintele din carti.

II.1.Jucati-va cu sunetele

Alege un cuvant simplu si spune-i copilului cu ce litera incepe. De exemplu, ia cuvantul „mar” si spune: „Mar incepe cu „m”. Arata-i si cum se pronunta sunetul corespunzator, repetand impreuna. Continua tot cu niste cuvinte simple (cum ar fi „apa”, „bec”, „car” etc.), pronuntand cuvintele pe litere si rostind clar sunetele.

Propune-i apoi niste structuri ce rimeaza pentru a auzi cum se potrivesc sunetele intre ele. Un exemplu ar fi „mere in panere” sau „trei pisoi cu labe moi”. Pune-l si pe el sa repete, atragandu-i atentia asupra rimei „mere…panere”, „pisoi…moi”.

Prin intermediul acestei activitati copilul va intelege corespondenta sunete/litere, atat de importanta in cititul cu voce tare.

II.2. „Farfuria cu litere”

Este o activitate ce-l va familiariza pe cel mic cu literele alfabetului, dar si cu distinctia „litera mare”/ „litera mica”.

Nu veti avea nevoie decat de o farfurie de unica folosinta din carton, intinsa, de o foarfeca, de un marker si de creioane colorate.

Ia farfuria intinsa si taie, de jur imprejurul ei, fasii, pe care vei scrie apoi cu markerul literele alfabetului. Sugereaza-i copilului sa coloreze „fasiile” corespunzatoare literelor in diverse culori. Arata-i rand pe rand literele, precizand si sunetele corespunzatoare acestora. Exersati cu cateva litere si invita-l sa-ti arate, pe farfurie, o anumita litera.

Este recomandat sa incepi cu „literele mici” si numai dupa ce micutul le recunoaste treceti la cele „mari”. Nu in ultimul rand, invata-l treptat literele pentru a evita eventualele confuzii.

II.3. „Sa auzim cuvintele!”

Alegeti impreuna o carte care-i place foarte mult (cu conditia fie de dimensiuni mici si sa nu aiba paginile cu scris prea dens). Intai rasfoieste-o tu, verificand de cate ori se repeta un anumit cuvant in cadrul unui numar redus de pagini, cum ar fi doua-trei.

Spune-i copilului cuvantul, notandu-l, pe litere, pe o coala mare de hartie. Atrage-i atentia ca va trebui sa marcheze pe foaie, cu ajutorul unui marker (sau cu ajutorul unei stampile), ori de cate ori aude acel cuvant atunci cand ii citesti. Incepe sa citesti tare, rar, astfel incat copilul sa te poata urmari.

Ajuta-l, mai ales la inceput, prin a face o mica pauza sau accentuand cuvantul respectiv, dandu-i ragaz sa-l auda si sa-l marcheze.
Daca observi ca-i este greu, cititi impreuna, aratandu-i pe carte cuvantul care se repeta.

II.4. Flash-cardurile speciale pentru citit

O modalitate simpla si atractiva de a-l invata pe cel mic sa citeasca este sa achizitionezi un set special cu carticele, flash-carduri si cu CD. Flash-cardurile (sunt puse pe seturi,pentru fiecare carte) cuprind cuvinte-cheie din cartile respective, care, puse cap la cap, formeaza chiar enunturi ce se regasesc in continutul cartilor.

Mai intai, alegeti cate o carte si setul de flash-carduri aferente. Citeste-i copilului, oprindu-te acolo unde iti apar cuvintele-cheie de pe flash-carduri. Arata-i flash-cardul pe care este scris acel cuvant.

Cititi cuvantul pe litere, repetandu-l si identificandu-l si in carte. Procedati la fel, pana cand terminati flash-cardurile din set. Vei pune apoi cuvintele cap la cap,insirand flash-cardurile, obtinand un enunt din acea carte.

Arata-i copilului cum ai facut si repetati impreuna. Cititi apoi tot enuntul si cautati-l si in carte.

Veti putea exersa astfel pentru toate cartile, pana cand cel mic va reusi sa formeze singur enunturi, ajutandu-se de flash-carduri. Treptat, va putea sa identifice si pe carte enunturile.
De asemenea, puteti asculta pe CD textul cartilor. Incearca, in timp ce ascultati, sa urmariti pe carte cuvinte pe care le auziti.

II.5. Un „BINGO” al cuvintelor

Alege niste cuvinte simple, cu litere care se repeta, cum ar fi: „mere”, „pere”, „stele”, „margele” etc. Trebuie sa ai in total 8 asemenea cuvinte.

Pe o foaie de hartie deseneaza cu marker-ul un tabel (cu trei randuri si trei coloane). Vei trece in tabel cele opt cuvinte, avand grija sa lasi un spatiu liber in mijloc.

Pregateste apoi niste cereale glazurate (sau bombonele), ce vor fi folosite de copil pentru a marca in tabel. Spune cuvintele alese (ce apar in tabel) cu voce tare, iar copilul va trebui sa le identifice acolo si sa aseze in casuta respectiva cereale sau o bomboana.

In cazul in care va identifica trei cuvinte pe un rand, striga „BINGO!”

II.6. „Familiile” de cuvinte

Este o activitate destinata copiilor mai mari de 4 ani si jumatate, care stiu deja literele, sunetele corespunzatoare acestora, dar si cum sa grupeze litere pentru a forma cuvinte.
Va trebui sa te gandesti la cuvinte scurte, ce rimeaza, ca de exemplu, „cal”, „val”, „pai”, „nai”, „corn”, „horn” etc..

Cauta pe internet imagini cu acestea, pe care le vei transforma in flash-carduri. Separat, scrie aceste cuvinte, pregatind un nou rand de flash-carduri.

Imaginile si cuvintele vor fi imprimate, iar foile de hartie vor fi laminate pentru a avea cartonase cat mai rezistente.

Intinde pe un covoras sau pe o masa ambele tipuri de flash-carduri, pe doua coloane separate, amestecate. Spune-i copilului ca va trebui sa asocieze cuvantul cu imaginea, potrivind flash-cardurile.

II.7.”Ce scrie in meniu?”

Cand mergeti la restaurant, explica-i copilului ce este un „meniu”. Arata-i ca in dreptul fiecarui fel de mancare scris acolo exista o poza, ce il reprezinta. De asemenea, incearca sa-i povestesti cate ceva despre felurile de mancare mai simple, dandu-i detalii precum :”Iata un hamburger cu ketchup, castraveti si sos”. Dupa aceea, roaga-l sa asocieze poza unui anumit fel de mancare cu denumirea sa.

Poti incerca o alta varianta a acestei activitati si acasa, cand va uitati la instructiunile de preparare ale unui anumit produs. De exemplu, urmariti schema de preparare a unei inghetate si rugati-l pe micut sa va arate, pe ambalaj, unde scrie „lapte”, „zahar” sau „iaurt”.