Ce este Disgrafia?
Disgrafia este o dizabilitate de invatare ce afecteaza abilitatile de scriere. Se poate manifesta prin prezenta dificultatilor la ortografie, prin scrisul de mana saracacios si prin prezenta problemelor atunci cand trebuie sa-ti pui gandurile pe hartie.
Deoarece scrisul necesita un set complex de abilitati functionale si de prelucrare a informatiei, nu este suficient sa spui ca un elev sufera de disgrafie.
Un elev cu tulburari in exprimarea scrisa va beneficia de adaptari specifice in mediul de invatat, precum si de practica suplimentara de invatare a abilitatilor cerute pentru a fi un bun scriitor.
Care sunt semnele de avertizare ale disgrafiei?
Simplul fapt ca o persoana are un scris de mana urat, nu inseamna ca sufera de disgrafie. Din cauza ca disgrafia este o tulburare de prelucrare, dificultatile intalnite se pot schimba pe parcursul vietii.
Deoarece scrisul reprezinta un proces de dezvoltare, copiii invata abilitatile motorii necesare pentru a scrie; dificultatile se pot suprapune in timp ce copiii invata abilitatile de gandire ce trebuiesc transpuse pe hartie.
Daca o persoana prezinta probleme in oricare dintre domeniile de mai jos, ajutorul suplimentar poate fi benefic:
Tinerea stransa si ciudata a creionului in mana
Pozitia corpului
Scris de mana ilizibil
Evitarea scrisului sau a cerintelor de desenare
Obosirea rapida in timpul scrisului
Rostirea cu voce tare a cuvintelor in timpul scrisului
Neterminarea sau omiterea cuvintelor din propozitii.
Dificultati in organizarea gandurilor pe hartie
Dificultati la nivelul structurilor sintactice si gramaticale
Decalaje mari intre ideile scrise si intelegerea lor demonstrata prin intermediul vorbirii
Ce strategii pot fi de folos?
Exista multe modalitati prin care poti ajuta o persoana cu disgrafie sa obtina succes.In general strategiile se incadreaza in trei categorii:
Acomodarea: oferirea alternativelor pentru exprimarea scrisa.
Modificarea: schimbarea asteptarilor sau a sarcinilor pentru a se minimiza sau evita domeniul de slabiciune.
Remedierea: oferirea de instructiuni pentru imbunatatirea scrisului de mana sau a abilitatilor de scriere.
Fiecare tip de strategie ar trebui luat in considerare cand se planifica instruirea si sprijinul elevului cu probleme. O persoana cu disgrafie va beneficia de ajutor atat de la specialist, cat si de la cei apropiati de ea.
Gasirea celui mai benefic tip de sprijin este un proces de incercare a diferitelor idei si schimbul deschis de ganduri cu alte persoane asupra a ceea ce functioneaza cel mai bine.
Mai jos sunt cateva exemple de cum sa inveti persoanele cu disgrafie sa depaseasca unele dificultati in ceea ce priveste exprimarea scrisa.
Scriitorii timpurii
Utilizati hartii cu liniile indreptate in sus pe post de ghid senzorial pentru ca elevul sa respecte liniile trasate.
Incercati diferite stilouri si creioane pentru a-l gasi pe cel mai confortabil.
Practicati scrierea literelor si a numerelor in aer cu miscari mari ale bratului pentru a imbunatati memoria motorie a acestor forme importante. De asemenea, practicati literele si numerele cu miscari mai mici ale mainii sau ale degetelor.
Incurajeaza stapanirea proprie, postura si pozitionarea foii pentru scriere. Este important sa modificam aceste lucruri devreme, caci mai tarziu, elevilor le va fi greu sa uite obiceiurile proaste.
Foloseste tehnici multi-senzoriale pentru invatarea literelor, formelor si a numerelor.
Introducerea timpurie a unui procesor de texte pe un computer. Totusi, nu elimina scrisul de mana pentru copil.
In timp ce tastarea usureaza procesul de scriere prin atenuarea frustrarii de a forma litere, scrisul de mana este o parte vitala a abilitatilor unei persoane de a functiona in lume.
Fii rabdator si pozitiv, incurajeaza practica si lauda efortul; pentru a deveni un scriitor bun este nevoie de timp si de practica.
Tinerii elevi
Permite folosirea tiparului, daca asa se simt confortabili.
Utilizeaza hartie milimetrica de dimensiuni mari pentru calculele matematice, pentru a mentine organizate coloanele si randurile.
Permite timp in plus pentru cerintele la care raspunsul este cerut in scris.
Incepe creativ cerintele ce trebuiesc indeplinite in scris prin efectuarea unui desen sau prin prezentarea unor idei prin itermediul unui magnetofon.
Alterneaza elementul pe care se focuseaza exercitiile scrise, la unele poti pune accentul pe cat de curata este foaia scrisa si pe ortografie, la altele poti accentua gramatica sau organizarea ideilor.
Preda in mod explicit diferite tipuri de scris: eseuri expozitive si personale, povestiri scurte, poezii, etc.
Nu temporiza timpul de care au nevoie elevii pentru curatenia si ortografia scrisului.
Sa corectezi lucrarile elevilor dupa o pauza, este mai usor sa vezi greselile dupa ce ai avut o pauza.
Ajuta elevii sa creeze o lista de verificare a lucrarilor scrise: ortografie, curatenie, gramatica, sintaxa, progresia clara a ideilor, etc.
Incurajeaza utilizarea unui corector ortografic; corectoarele ortografice sunt disponibile pentru scrisul de mana.
Redu exercitiile ce contin copiatul; in schimb, focuseaza-te pe scrierea raspunsurilor si a ideilor originale.
Elevii ar trebui sa finalizeze sarcinile cu pasi mici, nu facand totul deodata.
Gaseste mijloace alternative de evaluare a cunostintelor, cum ar fi rapoartele verbale sau proiectele vizuale.
Incurajeaza practica prin intermediul oportunitatilor de scriere ce prezinta stres redus, cum ar fi scrierea de scrisori, a unui jurnal, efectuarea listei casnice de cumparaturi sau notarea scorurilor echipelor sportive.
Adolescenti si adulti
Ofera material inregistrat pentru a suplimenta notitele luate si a-i pregati pentru cerintele scrise.
Creeaza un plan pas-cu-pas care imparte misiunea scrierii in cerinte mici.
Atunci cand organizezi proiectul de scriere, creeaza o lista ce contine cuvinte cheie ce-ti ti vor fi folositoare.
Ofera un feedback clar si constructiv cu privire la calitatea muncii, explica atat punctele forte, cat si slabiciunile proiectului, comenteaza asupra structurii, dar si asupra informatiilor incluse in proiect.
Foloseste asistenta tehnologica, precum software-ul de voce in cazul in care aspectele mecanice ale scrisului reprezinta un obstacol major.
Multe dintre aceste trucuri pot fi folosite la grupurile de orice varsta. Nu este niciodata prea devreme sau prea tarziu pentru a consolida abilitatile necesare pentru a fi un scriitor bun.
Desi profesorii si angajatii sunt obligati prin lege sa faca o “acomodare rezonabila” persoanelor cu dizabilitati de invatare, este posibil ca ei sa nu fie constienti de modul prin care pot ajuta.
Vorbiti-le despre disgrafie si explicati-le provocarile cu care va confruntati ca rezultat al dizabilitatilor voastre de invatare.
Cum sa abordezi exercitiilor de scriere
Fa un plan: Pune toate ideile laolalta si gandeste-te cum doresti sa le aranjezi in scris
Organizeaza-ti gandurile si ideile
Creeaza o schita sau un organizator grafic pentru a fi sigur ca ai introdus toate ideile.
Fa o lista cu gandurile si ideile cheie pe care ai vrea sa le folosesti in lucrare.
Scrie o ciorna: Prima schita ar trebui sa se focuseze pe punerea pe hartie a ideilor tale, nu te ingrijora in privinta greselilor ortografice sau gramaticale. Utilizarea unui computer este benefica, deoarece va face mai usor procesul de corectare.
Corecteaza-ti lucrarea: Verifica lucrarea pentru a te asigura ca este corecta din punct de vedere ortografic, gramatical si sintactic; utilizeaza un corector ortografic daca este necesar.
Editeaza-ti lucrarea pentru a elabora si a spori continutul; un tezaur este folositor in gasirea diferitelor modalitati de exprimare a punctului de vedere.
Revizuieste-ti lucrarea, in vederea producerii formei finale. Asigura-te ca citesti lucrarea inca o data, inainte de a o trimite.