Dragi parinti, stiti ce va indemn? Sa le fim cat mai aproape. Sa-i incurajam, sa-i facem sa descopere mereu doar ce e BINE.
S-a demonstrat in cercetari facute in ani buni ca toti copiii, TOTI COPIII, indiferent de varsta, rasa, trecut, indiferent de tara unde locuiesc si de felul in care sunt educati, isi doresc acelasi lucru de la scoala: SA SIMTA CA SUNT APRECIATI.
Sa simta ca apartin unei comunitati, sa se simta integrati, sa simta ca ceea ce fac e important si e apreciat de catre dascali si de catre parinti. Asta isi doresc copiii nostri: sa simta ca sunt IMPORTANTI.
Nici nu e atat de greu! Ce-nseamna asta?
Inseamna un zambet in fiecare dimineata atunci cand ii ducem la scoala, o strangere de mana inainte sa le dam drumul, si apoi ….un zambet si un buna dimineata de la dascalul care ii intampina. Respectul copilului pentru scoala se poate forma, dar nu prin teama si prin impunere. S-au dus vremurile alea, din fericire.
Stiti care e cel mai iubit profesor? Cel care isi iubeste elevii! Copiii nu invata de la oamenii duri, autoritari, de la cei de care le e frica.
Copiii nostri invata de la dascalii buni si blanzi, care stiu sa explice si apoi sa intrebe, de la dascalii relaxati si inventivi, de la cei pe care-i pot striga fara teama pe numele mic si asta nu inseamna lipsa de respect, ba din contra!
Unele scoli au inteles asta. Altele, majoritatea, inca sunt ancorate in trecut.
Haideti sa-i facem pe copiii nostri sa nu se simta abandonati si infricosati la scoala, haide sa incercam, noi toti, parinti & dascali, sa-i facem pe copii sa-si gaseasca motivatia si bucuria de a merge in fiecare zi la scoala.
AM STRANS ASTAZI TOP 10 MOTIVE PENTRU CARE COPIILOR LE PLACE SA VINA LA SCOALA. MOTIVE, ARGUMENTE, ALIATII NOSTRI IN INCERCAREA DE A-I IMPRIETENI CU SCOALA:
Spiritul ala de gasca, de grup, prietena sau prietenul cel mai bun caruia ii spui toate secretele, sentimentul de apartenenta la un grup. Sunt destule argumente pentru care copiilor le place de multe ori sa mearga la scoala si abia asteapta sa se reintalneasca.
Pana la urma…ce e mai frumos decat sa stai la povesti & mici barfe cu amicii tai?
SAPTAMANA ALTFEL / ORELE ALTFEL
Da, copiii iubesc Saptamana Altfel, la fel si ”orele altfel’’. Le plac lectiile predate diferit, in alt mediu, abia asteapta sa mearga la muzee si expozitii, in parcuri, in vizita la fabrici.
La fel cum adultii merg si se cunosc mai bine in team buildinguri, asa si copiii au nevoie sa iasa in alt mediu decat cel de la scoala. Sa invete din situatii concrete, sa se cunoasca mai bine intre ei, dar sa-si vada si dascalii mai relaxati si…sa se convinga ca un profesor nu trebuie sa predea doar la catedra.
LECTIILE
Da, da, multi copii declara ca sunt pasionati de anumite materii si merg cu placere la scoala, cu dorinta de a auzi lucruri noi, de a afla si de a invata. Evident, asta se intampla in cazurile in care avem de-a face cu dascali pasionati, care stiu sa se apropie de copii si sa-i atraga prin metode de invatare dinamice si care sa le stimuleze curiozitatea.
EXPERIMENTELE SI LECTIILE APLICATE
Fie ca vorbim de experimente la fizica sau chimie, fie ca vorbim despre ore si povestiri la istorie, calatorii la geografie…copiii invata mult mai usor si mai cu placere atunci cand nu e vorba de teorie pura.
Atunci cand iesim din litera casrtii, din lectiile anoste, din formulele insirate fara cap si fara coada.
Daca profesorii ar incerca sa ‘’fenteze’’ programa asta invechita si ar reusi sa le capteze atentia copiilor cu astfel de ore, scoala ar deveni mult mai ‘’prietenoasa’’ cu cei mici. Tot aici intra si discutiile libere, schimbul de idei, argumentatii de ambele parti…asta le place copiilor. Orice e diferit de teorie neancorata in realitate.
DASCALII
Din fericire, exista multi dascali apropiati de copii, dascali cu har, pasionati, dedicati, iubitori de scoala si de copii, oameni care stiu sa isi apropie elevii, sa-i stimuleze, sa-i incurajeze si poate chiar sa le nasca pasiuni pentru materiile predate.
Lor le datoram de cele mai multe ori pasiunile celor mici, performantele, dorinta de a invata mai mult si de a afla permanent alte lucruri. Sunt atatea momente cand ii blamam, incat uitam ca sunt atatia oameni deosebiti care au scos la iveala si au slefuit atatea talente!
CONCURSURILE / COMPETITIA
Notele nu sunt de cele mai multe ori un factor de stres. Stiu ca nu sunt binevenite concursurile pana la 10 -12 ani…si totusi, exista copii care functioneaza si performeaza in astfel de conditii.
Copii carora le place sa se intreaca, nu neaparat de dragul medaliei, dar ii motiveaza spiritul competitional. Aici intra si competitiile sportive intre scoli, concursuri de dans, de pictura sau muzica.
MICILE IDILE
Exista vreun adult care sa nu-si aminteasca de vreo mica idila din perioada scolii? Nu s-au schimbat prea multe: noi scriam biletele, copiii din ziua de astazi schimba SMS-uri si mesaje pe FB. Va amintiti? Sa rosesti cand treci pe langa cineva, sa te uiti pe furis, sa-i studiezi fiecare miscare din umbra, sa-I zambesti strengareste….
Nu asta-i cel mai important, ci experienta de a simti primii fiori pe bancile scolii, experiente ce fac parte, in mod firesc, din adolescenta fiecarui copil.
PROIECTELE IN ECHIPA
SI aici intra orice proiect in care copiii lucreaza in echipe. Planse cu harta tarii, proiecte de abilitati practice, picture orice proiect in care elevii sunt impartiti in grupe, mai ales daca au voie sa-si aleaga coechipierii. Ce-nvata?
Ca spiritul de echipa conteaza, ca toti trag in aceeasi directie, ca ideile bune imbinate dau rezultate uimitoare, ca orice proiect poate fi si distractiv atunci cand sunt mai multi ochi si urechi in aceeasi directie!
PAUZELE
In mod deloc surprinzator…copiii asteapta pauzele lungi si dese, cheia marilor succese. Atunci isi descarca bateriile, isi povestesc vrute si nevrute, isi termina temele pe ultima suta de metri, se harjonesc si schimba ultimele barfe.
LIPSA TEMELOR
Asa cum temele reprezinta un factor de stres considerabil pentru copiii de toate varstele, in egala masura, lipsa temelor este un argument care ii atrage si care ii face sa nu mai priveasca resemnati spre ziua care urmeaza.
Daca dascalii sau profesorii ar intelege asta, daca toate cercetarile care au demonstrat ca temele nu ii fac mai performanti ar fi luate in seama, atunci clar scoala nu ar mai fi asimilata cu imaginea unei ‘inchisori’, unde stai inchis cateva ore pe zi si apoi mai primesti si teme pentru alte cateva ore zilnic.
Momentele cand profesorii lipsesc de la ore, zilele libere, excursiile cu clasa, taberele, zilele in care stai in ultima banca, sunt alte motive pentru care copiii vin cu placere la scoala.
Nu scolile trebuie sa faca tot. Nu dascalii trebuie sa le descopere motivatia interioara. Nu dascalii poarta responsabilitatea copiilor nostri. Nu ei ii educa, nu ei ii formeaza, noi sunt aceia.
Spre noi trebuie sa ne indraptam degetul cand vrem sa aratam spre cineva! Noi, parintii, avem un rol cel putin la fel de important. Cu cat ne implicam mai mult, cu atat copiii nostri se simt mai bine, mai relaxati, mai integrati in orice mediu.
Daca noi ii incurajam si ii invatam sa vada partea plina, daca noi perseveram si le suntem aproape, daca ii ascultam si ii provocam in fiecare zi…e clar ca drumul o sa fie mai usor de parcurs.