Parintii trebuie sa stie ca fiecare copil are un anume talent. Parintii si educatorii ii pot descoperi talentul sau nu. Talentul unui copil se gaseste in stare latenta pana cand o serie de activitati il pune in evidenta.
Educatorii stiu sa le identifice interpretand indemanarile copiilor afisate in jocurile specifice varstei. Chiar si la varsta adulta ne mai descoperim inca talentele ascunse. Iata mai multe detalii despre cum se descopera talentul unui copil, despre cum influenteaza mediul talentul copilului si cum putem ajuta un copil sa isi descopere fortele ascunse.
Orice parinte trebuie sa stie ca fiecare copil are un talent. Care va fi sau nu descoperit
Aptitudinile sau talentele stau in stare latenta pana cand incercarea unor activitati le scot la suprafata. Educatorii stiu sa le identifice interpretand indemanarile copiilor afisate in jocurile specifice varstei.
Chiar si la varsta adulta ne mai descoperim inca talentele ascunse. Nu conteaza ca avem un singur talent sau mai multe, ca avem mai putine sau mai multe talente decat ceilalti, ca nu avem aceleasi talente orice ar fi, fiecare dintre noi este unic si valoros in felul sau.
Si apoi, ce ar fi daca toti am avea aptitudini pentru aceleasi activitati? Cine ar mai face celelalte lucruri cu placere si indemanare?
Educatia nu presupune stergerea trasaturilor native si imprimarea altelor noi.
Educatia are menirea de a corecta trasaturile exagerate, deplasate mult spre o extrema sau alta. Educatia stimuleaza sau inhiba caracteristicile psihice, echilibrandu-le si pregatindu-l pe viitorul adult pentru a se armoniza cu societatea in care traieste, asa incat sa se manifeste in siguranta, fara a-i incalca regulile.
Educatia asigura insusirea atitudinii corespunzatoare conditiei de om civilizat, capabil de reusita personala, fara a periclita reusita semenilor sai. Lectura obligatorie: Efectul Mozart
Cum realizeaza parintii si educatorii toate acestea?
Observand exteriorul copilului (comportamentul), ei descifreaza interiorul (gandurile si sentimentele). Iar pentru a schimba interiorul, la care nimeni nu are acces, se actioneaza tot asupra exteriorului. Iata de ce.
Exteriorul si interiorul omului nu folosesc acelasi limbaj. Ceea ce inseamna ca ne exprimam, in relatiile cu semenii nostri, prin cuvinte, mimica, gesturi, atitudine.
Dar pentru ca toate acestea sa fie intelese de structura noastra interioara, le decodificam si le transformam apoi in limbajul psihicului, limbaj ce consta in idei si in imagini care au simbolismul specific culturii din care facem parte fiecare.
Deci modalitatea in care se actioneaza asupra exteriorului trebuie sa fie atent aleasa, astfel incat sa aiba incarcatura simbolica ce va transmite mesajul adecvat catre structura psihica (interioara).
In mod intuitiv, parintii isi invata copiii sa se poarte cu grija fata de vietatile mici (cum sunt furnicile, de exemplu), sa paseasca fara sa le calce, prevenind astfel dezvoltarea sentimentelor de cruzime si nepasare. Mai mult, ei stimuleaza comportamentul de ocrotire care, repetat – cultiva (in interior) sentimentele de dragoste si respect fata de tot ce este viu.
Modelarea personalitatii
Astfel, pe tot parcursul copilariei, continuand apoi in adolescenta, se modeleaza componentele personalitatii (temperament – caracter- aptitudini). La varsta adulta, personalitatea este deja formata si schimbarile sunt dificil de acceptat. De aceea sunt decisivi cei sapte ani de acasa si este foarte importanta educatia de pana la varsta majoratului, varsta care nu a fost aleasa deloc in mod arbitrar.
Varsta majoratului era marcata candva de examenul de maturitate, expresie a capacitatii omului de a discerne si de a-si construi propriul destin. Educatia este o mare responsabilitate pentru adultul care are puterea de a modela si transforma copilul venit in lume cu puritate, ingerasul care se descopera in fata noastra cu sinceritate trasformandu-l intr-un OM sau intr-un element antisocial.
Influenta mediului si anturajului
De asemenea, mediul, anturajul contribuie la formarea omului, mai ales cand acesta poate alege singur pentru sine, de exemplu prin autoeducatie la varsta adolescentei. Dar raspunderea pentru gradul de discernamant al tanarului este tot a celor ce fac educatie.
Acestia nu sunt doar parintii si educatorii, ci si furnizorii de emisiuni radio, TV, filme, muzica, dans, jocuri, sporturi etc., care pot influenta mase largi de oameni, inducandu-le agresivitate sau, dimpotriva, blandete, compasiune, altruism. Mai cititi: Auto-indentificarea: Cine sunt eu?
Suntem, in concluzie, raspunzatori pentru felul in care arata societatea in care traim, pentru prezentul si viitorul nostru. Omul este cel mai complex computer, programabil pentru armonie si echilibru sau pentru dezechilibru incontrolabil, dotat insa spre deosebire de calculatoarele obisnuite – cu puterea de a decide in privinta alegerii pe care o face.
Cum poate un parinte descoperi talentul copilului sau: Iata 5 sfaturi de la Psihologii de la Desprecopii
1. Observa atent cum se joaca.
Observa daca ii place jocul alaturi de alti copii sau are tendinta de a se juca singur? Prefera sa fuga de colo colo sau sa stea linistit si sa se joace? Ce prefera? sa deseneze pe Ipad sau pe un caiet sau sa mearga cu o trotineta prin casa? E galagios sau e tacut in timp ce e alaturi de copii?
2. Ofera-i sansa de a alege activitati care ii plac
E foarte simplu: daca tu ca parinte vrei ca fetita sau baietelul tau sa aprecieze muzica, il inscrii la lectii de pian. Dar, ai grija, este placerea copilului sau a ta? Poate ca ii place mai mult a bata la toba, sa zdrangane din chitara sau sa cante la micrfon. Nu uita, copilul tau va fi mereu atras de ce ii place lui si nu tie. Daca dupa 6 luni de lectii de pian vezi ca nu are nici o placere sa continue, nu iti mai bate capul. Talentul lui nu e acolo.
3. Fii atent la preferintele lui si ia-le in serios
Ca paritne, ai putea crede ca a pierde timpul cu jocurile video este o pierdere de timp – dar s-ar putea ca interesul copilului sa fie in grafica, animatii, in povestirea joccului sau coordonarea propriilor miscari. In loc sa critici aceste calitati, ai face bine sa le incurajezi. Ai putea avea in casa un viitor grafician sau regizor de exceptie.
4. Incurajeaza-i exprimarea sentimentelor
Daca fetita sau baiatul tau vine de la scoala si incepe sa deseneze ceva, ar trebui sa ii dai curaj si sa incurajezi aceasta exprimare a sentimentelor. Sau poate e tentat sa cumpuna ghicitori? Sau sa se joace cu puzzle? Incurajeaza-ti copilul. Altfe, in momentul in care copilul se simte ceznzurat sau oprit sa faca acea activitate – ii opresti brutal criza de creativitate.
5. Uita de tine …
Indiferent daca copilului ii place sau uraste activitatea pe care ai dori tu sa o faca, nu iti exprima sentimentele. Aici nu este vorba despre ce vrei tu, ca parinte. Lasa deoprte ambitiile si interesele tale de parinte. Si preconceptiile. Daca in final esti dezamagit de lipsa de interes pentru anume activitate a copilului tau, nu uita ca talentul sau sta in alta parte si depinde de tine sa ii descoperi.
Primele semne care anunta ca un copil are un talent sau dar special
Oamenii de stiinta sunt convinsi ca fiecare copil are un talent special – sau dar (har) – care VA FI sau nu descoperit. Din pacate, uneori ramane nedescoperit. Tocmai de asta, un parinte care isi iubeste copilul trebuie sa se asigure ca ii ofera copilului sansa de a-si descoperi si afirma adevaratul talent – adevaratul dar cu care este inzestrat.
Uneori, cel care isi da seama ca are de aface cu un copilt alentat – este invatatoarea sau un profesor. Si totusi de ce nu observa parintii talentul copilului? Poate pentru ca nu stiu cat de important este sa ii descopere copilului adevaratul har. Si sa il sustina! Citeste pe larg: Primele semne care anunta ca un copil are un talent sau dar special
Copilul supradotat: cum se dezvolta, cum difera emotional, de ce este intens si cum il putem ajuta sa infloreasca
Ai un copil supradotat? Noi romanii avem des impresia ca avem copii foarte destepti, care castiga cu usurinta concursurile internationale de inteligenta, iau premii la NASA, canta la pian de la varste fragede si sunt castigatorii detasati ai olimpiadelor internationale de matematica sau astronomie. Avem deci copii supradotati – talentati si super inzestrati intelectual?