Părinți de nota 10

Cum să-ți ajuți copilul să devină mai organizat

Pentru cel mic nu are absolut nici o importanta ca jucariile nu sunt puse la locul lor. Este interesat doar sa vada cum functioneaza. Curiozitatea il determina sa descopere toate lucrurile din casa, pe care apoi le imprastie. Cu timpul insa, el trebuie sa invete ca organizarea isi are rostul ei si ii poate aduce beneficii evidente.

Avantaje

Scopul pentru care un copil trebuie sa invete sa se organizeze este acela de a reusi sa indeplineasca o sarcina cat mai bine si intr-un timp cat mai scurt.

Asta inseamna ca el trebuie sa stie cum sa adune informatiile de care are nevoie pentru a o indeplini si sa ramana concentrat asupra ei pentru a o finaliza.

Copiii invata in mod natural acesti pasi, fie prin imitarea parintilor, fie folosind, de exemplu, o jucarie. Dar ei trebuie sa ajunga sa faca acesti pasi independent, fara ajutorul parintilor.

Cei mici vor invata in timp toate aceste notiuni si care este valoarea lor practica. Dar, pentru aceasta, parintii nu trebuie sa intervina mereu in rezolvarea sarcinilor lor, fie ca este vorba de teme sau de micile lor indatoriri in cadrul familiei.

Trebuie doar sa-i ajute pe cei mici sa indeplineasca cele trei etape ale organizarii, pana cand reusesc sa le faca singuri.

In primul rand, sa se pregateasca eficient pentru realizarea unei sarcini. De pilda, atunci cand trebuie sa-si faca temele, copilul trebuie intai sa citeasca lectia si apoi sa aiba la indemana toate instrumentele necesare pentru a scrie.

In al doilea rand, trebuie sa fie concentrat asupra temei. Sa se gandeasca la rezolvarea ei si sa nu-i zboare gandurile la jocuri sau la prajiturele. Sa nu faca pauze multe si lungi pentru ca atunci rezolvarea temei va dura foarte mult.

Poate sa faca o pauza ca sa bea un pahar cu apa sau sa raspunda la telefon, dar intreruperile nu trebuie sa devina o regula. Trebuie sa fie concentrat asupra temelor pentru a le face corect intr-un timp cat mai scurt.

In al treilea rand, trebuie sa verifice daca si-a facut corect tema sau sa ceara parintilor sa o controleze. Este o etapa importanta, pentru ca ea ii garanteaza copilului ca si-a indeplinit sarcina corect.

Daca urmeaza aceste etape, in timp, copilul va observa singur ca-i va ramane mult mai mult timp pentru alte indeletniciri care ii fac mare placere. Poate sa se joace mai mult, sa asculte muzica, sa mearga cu rolele in parc cu prietenii sau sa faca orice lucru care il pasioneaza.

Nu exagera!

Nu este insa bine insa sa exagerezi cu organizarea. Un program strict, in care copilul stie de dimineata pana seara ce si cum are de facut, nu va face decat sa-i „ucida” imaginatia.

Riscul apare mai ales in cazul parintilor care au diferite obsesii, cum ar fi cea de curatenie. Ei vor ca si copilul lor sa fie la fel, sa puna intotdeauna la loc fiecare obiect pe care-l foloseste.

Dar daca ei nu suporta sa vada o carte lasata pe birou sau un pahar pe masuta din sufragerie, nu inseamna ca si copilul simte la fel. Pentru el pot sa nu aiba absolut nici o importanta aceste amanunte.

El poate sa fie preocupat de cu totul alte aspecte. Poate ca mintea lui este organizata dupa alte criterii, in care aranjatul lucrurilor in casa nu conteaza. Si este mai important sa se organizeze pentru a atinge un scop care-i aduce satisfactie.

Nu este bine sa-i impui in totalitate criteriile tale de organizare. Lasa-i un spatiu in care sa se poata desfasura, in care sa domneasca propriile lui criterii. Chiar daca la prima vedere ele par sa nu existe, in mintea lui cu siguranta sunt.

Lasa-l, de pilda, sa-si organizeze propria lui camera asa cum crede. Chiar daca pentru tine va parea ca este un haos total, lasa-i aceasta libertate. Daca vei trece peste rigiditatea gandirii tale, vei putea vedea ca, de fapt, isi va organiza camera intr-un stil propriu, care-i exprima modul de gandire.

Nu degeaba se spune ca nu este bine sa aranjezi lucruri care nu sunt ale tale. Pentru ca proprietarul lor nu va mai reusi sa le gaseasca. Ii strici de fapt propria lui ordine, care este diferita de a ta.