Un copil care refuza sa ii ofere jucaria lui unui alt copil nu este egoist, ci pur si simplu este concentrat la activitatea pe care o desfasoara, explica Heather Schumacher, fondatoarea conceptului de Renegade Parenting si autoarea cartii „Este OK sa nu imparti… si alte reguli renegate pentru cresterea copiilor competenti si plini de compasiune”.
Explicatia autoarei vine in contradictie cu mentalitatea comuna conform careia copiii trebuie invatati de mici sa fie altruisti si darnici obligandu-i sa le ofere jucariile si obiectele lor altor copii, daca acestia le solicita.
Insa, argumentul ca cel mic este ocupat, concentrat si cu atentia focusata catre activitatea cu acel obiect este unul foarte puternic. Stim ca atentia si concentrarea copilului se dezvolta pe masura ce cel mic are tot mai multe momente si tot mai lungi in care este concentrat.
Si, daca iti doresti ca al tau copil sa fie mai tarziu atent la scoala si sa-si poata mentine concentrarea asupra unei activitati sau a temelor pentru acasa, este esential sa-i incurajezi si sa-i protejezi momentele de concentrare pe care le are in mod natural cand e mic.
Personal, am urmat acest principiu cu strictete inca de cand baietelul meu Emanuel era mic si am observat ca, la un an si jumatate, reusea sa-si pastreze atentia asupra unei activitati peste 10 minute.
Din acest punct de vedere, cand parintele ii intrerupe jocul copilului, pentu a-i cere sa-i ofere jucaria unui alt copil, ce face de fapt este sa-l intrerupa din activitatea pe care este concentrat, adica sa distruga o repriza de concentrare, ceea ce, pe termen lung, poate afecta capacitatea micutului de a-si mentine concentrarea un timp mai indelungat.
Iata de ce spune Heather Schumacher – cand fortam copilul sa-i dea jucaria unui alt copil, le facem ambilor copii mai mult rau decat bine:
Pastrarea unei jucarii atunci cand un alt copil si-o doreste nu este o caracteristica a unui copil egoist, ci pur si simplu a unui copil ocupat. Protejeaza dreptul copilului tau de a se juca si invata-l sa spuna „Inca nu am terminat”.
Sa-i intrerupi joaca, recompensandu-l imediat pe celalalt copil, nu aduce niciun beneficiu niciunuia dintre copii. Asteptarea randului sau ii invata lectii extraordinare in ceea ce priveste amanarea recompensei. Copiii mici nu sunt pregatiti sa imparta. Facand lucrurile cu randul, copiii sunt imputerniciti si invata politetea, sensibilitatea si generozitatea spontana.”
De ce să nu-ți înveți copilul să împartă cu alții
Practic, copilul care primeste jucaria cedata de un alt copil obtine o recompensa imediata, ceea ce inseamna un minus la capitolul inteligenta emotionala.
Potrivit autorului si psihologului Daniel Goleman, autorul cartii „Inteligenta emotionala”, amanarea recompensei este una dintre caracteristicile persoanelor cu un nivel inalt de inteligenta emotionala, persoane care reusesc sa aiba succes in viata.
Solutia care ne ajuta sa evitam scandalurile si certurile de la locul de joaca este sa ii invatam pe copii sa-si astepte randul.
In acest fel, copiii invata sa-i respecte pe ceilalti, sa le respecte nevoile, in timp ce invata aceasta abilitate minunata de amanare a recompensei, care mai tarziu, in viata, se va traduce ca perseverenta si capacitate de a face astazi actiuni care vor aduce rezultate maine, peste o luna sau anul viitor.
Inclusiv economisirea si investitiile pot fi realizate mai usor de persoanele care pot amana recompensa comparativ cu cele care cauta o recompensa imediata, ele preferand sa cheltuiasca toti banii astazi, pentru a se bucura de ei acum.