Este binecunoscut faptul ca dezvoltarea cognitiva a copiilor depinde de interactiunile pe care le au cu cei din jur inca din prima clipa de viata. Un copil privat de atentie si comunicare in primele luni si in primii ani de viata va avea o dezvoltare mai lenta si poate avea probleme de adaptare chiar si in viata de adult.
Pentru nou-nascuti si bebelusi, comunicarea prin cuvinte, priviri si atingeri cu cei din jur este la fel de importanta pentru dezvoltarea lor psihica asa cum este hrana, pentru dezvoltarea fizica. Un copil care a beneficiat de atentia parintilor va fi apt pentru scoala mai repede, va invata sa vorbeasca corect si fluent mai repede, va invata mai usor limbi straine si va fi mai echilibrat din punct de vedere emotional.
Este important sa comunicati cat mai mult cu cei mici, inca din clipa in care s-au nascut. Chiar daca nu pot articula cuvinte, ei proceseaza si inmagazineaza tot ce aud. Specialistii si psihologii recomanda si ca parintii sa incerce sa vorbeasca cu cei mici cat mai normal, folosind cat mai multe cuvinte, fara diminutive sau cuvinte distorsionate.
De exemplu, cand iesiti in parc cu cel mic, povestiti-i despre copaci, animale sau orice altceva mai vedeti in jur, indiferent daca are 2 luni sau 1 an si jumatate. Povestiti-i despre oamenii care vor face parte din viata lui, spuneti-i povesti chiar si cand este bebelus. Cu toate acestea, nu fiti exagerat de stresati in cautarea de a comunica continuu. Acest lucru trebuie sa vina ca un proces natural.
Comunicarea adecvata in functie de varsta
De la nastere pana la 6 luni
Comunicati cat mai mult privindu-i pe cei mici in ochi. Nou-nascutii nu percep complet zgomotele din jur, asadar un zgomot de fond sau un televizor care merge in camera nu va fi auzit si interpretat corect. Plasati-va in fata copilului si comunicati cu cat mai multe gesturi, folositi-va mimica impreuna cu tonul vocii pentru a-l incuraja sa comunice cu voi si sa va transmita inapoi mesaje. In acest mod incurajati si ganguritul, baza corecta a vorbirii.
De la 6 la 18 luni
In aceasta perioada, copiii sunt ca niste „bureti” care absorb informatia. Aud si memoreaza tot, si pot sa inteleaga tot ce spuneti inainte de a reusi sa articuleze cuvintele. De exemplu, stiati ca un bebelus isi poate arata nasul cam cu 5-6 luni inainte de a putea spune cuvantul „nas”?
In acesta perioada, trebuie sa va concentrati pe lucrurile din jurul vostru, pentru a putea face conexiuni corecte intre obiecte si numele lor. Comunicati mai mai mult si pe subiecte variate: mancare, persoane, culori, obiecte vestimentare, parti ale corpului, personaje din povesti, etc.
De la 18 luni la 3 ani
Cei mici deja stiu sa spuna cateva cuvinte si pot face conexiuni mai complexe. Veti auzi deseori intrebarile „de ce” si „cum”, ceea ce inseamna ca nu mai este vorba doar despre aici si acum, ce se afla in fata voastra, ci si despre legaturi intre imaginar, memorie si prezent.
Este momentul sa introduceti sinonime, sa faceti comparatii si sa le puneti la incercare memoria. Incurajati-i sa isi aminteasca cum se termina povestea lor preferata si incercati sa invatati primele poezii usoare.
In cazul copiilor care, pana la varsta de 3 ani, nu si-au dezvoltat vorbirea, desi ati comunicat eficient cu ei, discutati cu un medic care va poate sfatui cum sa aflati care este cauza problemei. De cele mai multe ori, poate fi un mic blocaj emotional, o dependenta prea mare de mama si, in putine cazuri, de o problema medicala.
Cum iti ajuti copilul mic sa vorbeasca
In primele 6 luni de viata ale celui mic, repeta sunetele pe care bebelusul le face si fa-le si tu in directia lui. Acest lucru il invata pe cel mic lectii pretioase despre ascultare si despre randul fiecaruia intr-o conversatie. Mai poti vorbi cu o voce „cantata”. In acest fel, cantand ceea ce vrei sa ii spui, ii vei atrage atentia bebelusului.
Cand mai creste, de la 6 la 12 luni, poti sa numesti si sa ii arati lucrurile pe care amandoi le vedeti. De exemplu, ii poti spune „Uite o pisica”. Asta il va ajuta pe cel mic sa invete cuvinte noi si, in timp, va incepe sa te copieze. Tot in acest interval puteti incepe sa va uitati pe carti impreuna cu copilul. Nu este nevoie sa cititi cuvintele de pe pagina, este suficient sa vorbiti despre ceea ce vedeti in carti.
De la 12 la 18 luni, poti incepe sa il corectezi pe cel mic, insa nu il critica daca spune un cuvant gresit. De exemplu, daca arata spre o pisica si spune „Pis!”, tu ii poti explica „Da, este o pisica”. Iar daca vrei sa ii imbogatesti vocabularul, incepe prin a-i da mai multe optiuni. De pilda, intreaba-l daca vrea un mar sau o banana.